Gaat u binnenkort verhuizen? Dan wilt u waarschijnlijk dat het moment waarop u uw oude woning verlaat en het moment dat u uw nieuwe woning betrekt, zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. Verder zou het natuurlijk geweldig zijn als de gehele verhuizing zo soepel en makkelijk mogelijk verloopt! In dit artikel hebben we een aantal aantal verhuistips voor u verzameld, om ook uw verhuizing iets gemakkelijker te laten verlopen!
Tip 1: Stem het klussen en verhuizen goed op elkaar af
Het kost misschien even wat tijd, maar een goede planning scheelt een hoop gedoe bij een verhuizing. Zo is het bijvoorbeeld beter om in uw huis zoveel mogelijk te klussen voordat u hier ook echt komt wonen, of in ieder geval voordat alle grote meubels zoals een bed en de bank, er staan. Heeft u nieuwe meubels besteld? Kijk dan even goed na wanneer deze bezorgd worden en zorg ervoor dat u de woning al heeft schoongemaakt voordat deze meubels er komen te staan.
Tip 2: Dubbele woonlasten zijn meestal onvermijdelijk, dus houd ze zo laag mogelijk
Helaas zijn dubbele woonlasten over een bepaalde periode haast onvermijdelijk en heeft u meestal te maken met een overlapping van bijvoorbeeld een aantal weken waarin u dubbel moet betalen. Toch kunnen deze weken erg handig zijn, want deze kunt u gebruiken om uw oude woning netjes en schoon achter laten voor de nieuwe bewoner. Verder zorgt de paar weken overlap er ook voor dat u lekker rustig kunt verhuizen zonder stress. Het geeft u namelijk tijd om na te denken over de inrichting van uw nieuwe huis.
Tip 3: Verhuishulp
Verhuizen is duur, dus is het wel zo fijn als de kosten zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Vraag bijvoorbeeld vrienden of familie of ze kunnen helpen en maak een efficiƫnte taakverdeling. Sommige spullen zoals grote meubels, wasmachines of een piano kunnen wel beter door een verhuisbedrijf worden vervoerd. Zij hebben namelijk attributen zoals trappen of verhuisliften, waardoor de zware spullen makkelijker het nieuwe huis in kunnen worden gebracht. Verder zijn professionele verhuisbedrijven ook verzekerd als zij eventuele schade maken.
Tip 4: Zoek een professioneel verhuisbedrijf in uw omgeving
Zoek een verhuisbedrijf dat zo dicht mogelijk in uw omgeving zit, want anders betaalt u mogelijk onnodig veel kosten door de kilometervergoeding als het verhuisbedrijf verder moet rijden. In bijna elke stad zit wel een of meerdere verhuisbedrijven, dus moeilijk zal het vast niet zijn om er eentje te vinden bij u in de buurt.
Tip 5: Regel vervoer voor kleinere items
Het is altijd handig om een busje of aanhangwagen te huren als u gaat verhuizen, ook als u al gebruikmaakt van een verhuisbedrijf. Met zo’n busje of aanhangwagen kunt u namelijk zelf kleine spulletjes vervoeren. Reken uit hoe vaak u op en neer zult moeten rijden en voor hoeveel dagen u dus het busje of aanhangwagen nodig heeft. In het weekend hebben de verhuisbedrijven en verhuurbedrijven meestal het drukst, dus als u ook van plan bent om in het weekend te verhuizen, dan doet u er goed aan om alles zo snel en ver mogelijk van tevoren te regelen.
Tip 6: Adreswijzigingen doorgeven
Houd uw post in de gaten een aantal maanden voordat u besluit te verhuizen. Zo kunt u namelijk tijdig uw adreswijziging doorgeven aan de instanties en personen van wie u allemaal post krijgt. Wat u ook kunt doen, is gebruikmaken van de verhuisservice van PostNL. Deze service zorgt ervoor dat alle post van uw oude adres automatisch naar uw nieuwe adres wordt doorgestuurd. En houd er ook rekening mee dat u uw nieuwe adres binnen vijf dagen na uw verhuizing door moet hebben gegeven aan de gemeente.
Tip 7: Regel zo snel mogelijk water, gas, elektriciteit en internet
Als u moet klussen, dan is water en elektriciteit natuurlijk wel handig. Zorg er dus voor dat u dit al in uw nieuwe huis heeft voordat u nog begint met klussen. Internet is meestal ook handig om te hebben en aangezien de overzetting vaak eventjes duurt, is het slim om dit ook maar meteen te regelen.
Tip 8: Tijdelijke opslag
Het kan soms de moeite zijn om een opslag te huren, als er een langere periode zit tussen het verhuizen van het ene naar het andere huis. Kostbare spullen zoals antiek en kunst kunnen zo veilig worden opgeslagen, maar u kunt er ook meubels neerzetten die u niet meer gaat gebruiken in uw nieuwe huis.